Båten ISA 18:V3

Här kan man läsa om och se bilder från resan med båten ISA.

 Hämta aktivitetsbeskrivning i PDF

Sammanfattning

Onsdagen den 5 september samlades 31 st BTF-veteraner i Sätila för att embarkera båten ISA af Lygnern. Resan var fullbokad så det var trångt runt borden i båten där det serverades en gedigen räkmacka med efterföljande kaffe och kaka. Detta medan vår guide, fullsmockad med kunskap om Lygnerns med omnejds historia, höll oss fängslade under den tre timmar långa båtfärden.

Lygnern ligger på gränsen mellan Halland och Västergötland och sträcker sig från Sätila till Fjärås Bräcka. Norrsidan med sina klippor är känd för sin rikliga flora och Ramhultafallet, som efter den torra sommaren var torrlagt. Sydsidan är mer låglänt och känd för sina välmående herresäten.

Sjön har historiskt varit en viktig transportled mellan trakterna kring Kinna, Skene och Sätila till området runt Göteborg. Där flottades även mycket ek-timmer. Det ligger därför många ekstockar på botten som genom åren blivit till Lygnerns svarta guld, den exklusiva svarteken.

Även för persontransport har sjön varit viktig. Den första passagerarbåten byggdes 1889 i Lidköping och tog sig på egen köl till Kungsbackafjorden där den äventyrliga transporten över Fjärås Bräcka vidtog, delvis över räls och med mycket handkraft. Sedan gick den gamla ångbåten i trafik i många år tills buss och tågtransporter tog vid.

Den nya ISA af Lygnern byggdes 2011 och är eldriven eftersom Lygnern är dricksvattentäkt. Verksamheten drivs genom en ekonomisk förening av ett gäng idealister som på detta sätt håller all kunskap om sjöns historia vid liv.

Om allt detta berättade vår guide med mycket stor inlevelse. Han var även en hejdundrare som historieberättare så det var en skara mätta och belåtna BTF-veteraner som storskrattande steg av båten vid Sveriges längsta ek-brygga i Sätila.

 

Text: Michael Ehrenborg. 

Bild: Inger Skogsberg.