Landvetter flygplats 17:V3

Landvetter flygplats 17:V3

Här kan du läsa om och se bilder från veteranernas besök till Landvetter flygplats.

 Hämta aktivitetsbeskrivning i PDF

Sammanfattning

Vi samlades - alla punktligt - på Landvetter flygplats för utdelning av säkerhetsvästar och boardingkort.

 Därefter följde ett kort föredrag av vår eminenta guide Claes Nyqvist om hur flygplatsen fungerar för oss resenärer. Numera finns det i stort sett ingen servicepersonal på flygplatsen utan alla checkar in vid de automater, som står till buds.  Även väskorna checkas in i automaten för att sedan lämna i s k bagdrops där man skannar in det väsktag man har fått från automaten..

Landvetter har ökat mycket den senaste tiden - ett exempel är att Säve flygplats lades ner och det är nu privatägt (Serneke). Idag har Landvetter ung. 6,3 miljoner resenärer på ett år och bagagehanteringen rör sig under topptiderna med ca 3000 väskor per timme. Bagaget minskar dock då alltfler reser med handbagage då flygbolagen tar betalt för incheckad väska. Alla väskor skannas dock, vissa i säkerhetskontrollen, där även personen checkas in, de incheckade bagaget sker dock i bagagehallen, där de kan snurra ett tag med olika kameror, om de verkar innehålla något mystiskt. Att nästan allt bagage kommer fram är dock imponerande, men ju fler byten man har desto större är chansen att något försvinner. Inom flyget finns även Luftfartsverket där flygledning och vaktstyrkan är baserad. Idag finns det ung. 50 vakter och 3 polisbilar, som har sin placering här ute. Flygledartornet på Landvetter är 55 meter högt och dit är ingen utom flygledningspersonalen välkommen.

Det finns 3 olika entreprenörer av bagage dels SAS som sköter Sas och Lufthansa; Menzies som sköter de flesta övriga bolag och Aviator som har några småbolag.

Fraktgods var Landvetter störst på i Norden till för 3 år sedan då Oslo tog över den sysslan.

Det största flygplanet en Airbus 380 kan väga 500 ton när det startar, de flesta väger dock runt 180 ton.  Ett flygplan kostar i snitt ca en halv miljard kronor. Flygplanen av idag kan bli ca 30-35 år gamla.

Landvetters landningsbana är 3300 meter och kan därmed klara alla plan som vill nyttja den. Man brukar räkna med minst 90 sekunder mellan de olika starterna.

Flygplanen skall vara i luften och tiden på terminalen bör man hålla till ca 25 minuter. Det svåraste att landa resp. lyfta ett plan är vid stark sidovind. Den bör inte överskrida 23 - 25 sekundmeter. Idag kan man dock automatlanda planen, vilket är en ganska ny företeelse.

På flygplatsen finns också en brandstation. Den ligger mitt på landningsbanan och kraven är att på 90 sekunder skall bilarna vara på väg ut. Efter 180 sekunder skall det kunna finnas en bil i var ände av landningsbanan.

Därefter kom vi till den spännande avdelningen VIP, där 1 - 3 personer går igenom per dag.  Här finns alla kungligheter med sina livvakter samt de personer som vill betala för sig CIP Commercial Importent People. Alla dessa CIP personer måste dock gå igenom säkerhetskontrollen precis som vi vanliga resenärer.

På flygplatsen kan man också gifta sig - man har ung. 120 bröllop per år och då vigs man antingen av flygplatsprästen Mats Linde eller borgerligt.

Efter att ha lyssnat på denna fantastiska guide - det han inte visste om flygplatsen, flygplan mm mm behöver man inte veta något om.

Vi avslutade med en trevlig lunch uppe på Landvetter Airport Hotel i god samvaro.

Text: Carin Abrahamsson
Foto: Inger Skogsberg