Veteranaktivitet 12:V1

Här kan du läsa om veteranernas besök på Sjöfartsmuseet.

 Hämta aktivitetsbeskrivning i PDF

Sammanfattning

 

Veteranernas besök på sjöfartsmuseet den 28 mars 2012.

 

Äntligen dags för en träff igen. Träffen började med öl och macka med skagenröra samt kaffe och kaka.  Mycket snack, det var ju längesedan förra träffen.

Timmen som vi avsatt för fika gick fort och vår guide Cilla kom för att hämta oss och guida oss genom utställningen ´stad längs vattnet`.

 

Först visades vi Hamntavlan från 1931, som är målad av Andrésen, den visar allt liv i hamnen, olika båttyper mm - ej helt realistisk i sitt perspektiv, men det var ju inte det viktigaste.

Vi fortsatte in i det nyinredda läsrummet Gripsholm, där det fanns böcker och tidskrifter; samt data skärmar med foton mm, som man i lugn och ro kan studera ur egen synvinkel.

 

Efter dessa allmänna utrymmen kom vi in till själva utställningen.

1621 grundades staden Göteborg och därmed även hamnen. Hamnen låg då i höjd med nuvarande Klippan. Man kunde inte gå längre in med segelfartygen får det var för grunt.

1922 hade man dock muddrat upp infarten och hamnens huvudläge kom att finnas vid frihamnen, vilket den gjorde under några årtionde, innan det blev för trångt där. 1966 började den verkliga

etableringen ute vid Arendal, mycket även för att klara containertrafiken som då började komma till. Då var ju även Älvsborgsbron byggd, och den hindrade höjdmässigt vissa fartyg att komma längre in.

 

Utställningen fortsatte sedan med människorna kring hamnen; arbetarna med sina blixtbrickor och varvsarbetarna, deras arbetssituation och lite om livet för deras familjer.

 

1937 arbetade 2100 personer i hamnen, 700 av dessa drabbades av olika sjukdomar och 3 avled. En av de mest minnesvärda personerna från denna tid var Dr Magnecyl - vilken sjukdom som än hade drabbat någon; allt från avsågade fingrar till förkylningar - så var ordinationen ta en magnecyl och kom tillbaka till jobbet imorgon igen.

Under den tiden som man nitade ihop skroven var hörselskador de stora problemen; när man övergick till svetsning blev det ögonen, som blev det stora problemet.

 

Nu började även invandrarna komma för att arbeta - italienarna var de mest åtråvärda - här skickades restaurangägarna på kurs för att laga mat som passade dessa kräsna italienare. Andra invandrare var greker och jugoslaver, men de fick hålla till godo med svensk husmanskost.

 

Utställningen visar även hamnen vid världskrigen - under andra världskriget fanns det en tysk ubåt så nära oss som Vinga. En örlogsflagga med hakkorset finns bärgat från denna båt. Tyskarna sänkte sig själva, de fick inte bli tillfångatagna.

 

Det fanns material om de stora rederiernas ägare Dan Broström, sedermera hans hustru Ann Ida, och Wilhelm Lundgren. Dessa sponsrade mycket i hamnen och så även sjöfartsmuseet.

 

Många emigrerade via Göteborg  -  från Sverige emigrerade 1,2 miljoner människor. 80 % av dessa reste via Göteborg. Detta gjorde att många näringar blomstrade på dåvarande Sillgatan idag Postgatan på väg från centralen till hamnen.

 

Vad gäller framtiden så är Göteborg Skandinaviens största hamn - år 2012 skall även 64 kryssningsfartyg komma på besök.

 

 

Ett intressant kuriosum - Maersk största containerfartyg kan idag frakta 15 - 16 000 container/resa.

När Svenska Ostindiekompaniet hade sin storhetstid fraktades motsvarande 14 000 contrainrar totalt under 80 år.

 

Med mycket ny fakta i huvudet lämnade vi museet och insåg att hit vore det nog kul att komma tillbaka.

 

I pennan höll Carin

 

Foton Sven-Eric Svenson