Veteranaktivitet 13:V2

Här kan du se bilder och läsa om veteranernas resa till Bjärehalvön.

 Hämta aktivitetsbeskrivning i PDF

Sammanfattning

RESEBERÄTTELSE FRÅN BJÄREHALVÖN

 

Avfärd 07.30 - alla var på plats, så vi kom iväg i tid.

 

Efter att ha åkt i exakt 2 timmar, var vi framme på Skottorps slott och där startade vi med en efterlängtad fika med smörgås i en av slottets flyglar. Efter fikan gick vi in i själva slottet där guiden, tillika husets ägarinna, berättade om slottets historia  för oss.

Historien började redan på Karl den tiondes tid. Då han dog, blev sonen Karl den elfte kung, redan vid

4 års ålder. När han blev giftasvuxen hämtades Ulrika Eleonora hit från Danmark och efter mycket om och men gifte dessa sig på Skottorps slott. De fick trots den något tveksamma starten ett mycket lyckligt äktenskap och Ulrika födde 7 barn, där 4 av dem dog redan som små barn. Efter en rundvandring i det empiriskt målade slottet - olika perspektivbilder på många av väggarna och ibland på innertaken - fortsatte vi till gårdens ysteri, där ost görs på gårdens kor. Hon berättade även om allt trassel, som hade varit med Arla och Skånemejerier, det var lite fascinerande. På gården har de 500 kor och 200 på granngården, så totalt rör det sig om ca 700 kor.

Här fick vi provsmaka de olika ostsorter man håller sig med - alla med en rejäl fetthalt - gräddost, ambrosia och cheddar, de flesta av oss köpte med oss hem några bitar.

 

Efter avslutat besök begav vi oss till Lögnäs gård, ett ställe mitt ute på vischan som har 30 hotellrum samt en rejäl SPA - avdelning. Maten, som var en buffé med fläskstek, var riktigt god.

Efter väl avslutad lunch åkte vi vidare till Förslöv och tunnelbygget där. Susanna guidade oss genom att först visa en film, därefter lite bilder och till sist genom utställningen. Allt var jätteintressant.

Det visade sig att de bygger inte tunneln för att spara de där 3 - 4 minuterna för ett persontåg, utan för att kunna köra lite längre godståg samt att få ett större flyt genom tunneln. Idag går det 4 tåg i timmen över åsen, år 2015 kommer det kunna gå 24 tåg i timmen genom tunneln. Borrmaskinen, Åsa, som de använder, är 250 meter lång. Denna går 7 dagar i veckan alla timmar på dygnet, och är alltid bemannade med 20 personer. Detta borr förser tunneln även med en inre lining, som består av betongblock, som är 54 cm tjocka och 2,2 breda. Detta görs på ett sätt att man lämnar efter sig en torr tunnel. Tunneln får idag en fri yta med en diameter på 9,04 meter.

Allt grus som borrmaskin släpper lös förs ut ur tunneln på ett sinrikt sätt och läggs, med automatik, upp i rejäla högar på andra sidan vägen till Båstad. Det var även intressant att få reda på att en liten del av tunneln är så dålig att de måste frysa ner berget, för att kunna borra fram tunneln. Detta är en del som återstår att göra.

 

Efter en kort busstur till Båstad angjorde vi denna med sin ateljé och vävstuga.

Här blev vi mottagna av en guide som berättade om Märtas liv och hur verksamheten fortsatt efter hennes död. Därefter var det fri rundvandring i anläggningen. Vi fick se väverskor som dels höll på att väva nytt samt att laga gamla mattor, ett garnlager med 1074! färger, samt ett galleri, som innehöll ett antal mattor. Det fanns även en butik, men det, som vi hade råd med, var bara servetter och pussel.

 

Nu fortsatte bussturen till Skottorps stengods där vi blev informerade om att detta var nu det enda stengodsföretaget, som fanns kvar i Skottorpstrakten, efter att det på 60 - talet låg hur många som helst runt om i trakten. Här görs bara nyttogods, det vill säga allt är användbart på olika sätt. Vi fick även se lite drejning och därefter var det inhandling av diverse småsaker.

 

Nu var studiebesöken klara och det återstod bara en 2-timmars busstur till Göteborg med ett kort stopp på Björkäng för en snabbfika.

 

Vid tangenterna satt Carin

Bakom kameran stod Sven-Eric