Sök
Stäng denna sökruta.

NYHETSBREV DECEMBER -21

De använder ljud som inredningselement

13 december 2021

För Olle Niklasson och Åke Parmerud är ljud en lika självklar inredningsdetalj som färg och ljus. Tillsammans formar de akustiska element som ska maskera skadligt brus och skapa välbefinnande. Men de håller också på med experimentell ljudkonst som att låta klimatet styra instrumenten.

Både Åke Parmerud och Olle Niklasson är välkända namn i musikvärlden. Åke Parmerud som prisbelönt elektronmusikkompositör, med bland annat två grammisar för bästa klassiska album. Olle Niklasson som musikteknikjournalist, kompositör och medverkande musiker på ett otal skivinspelningar, bland annat med Rolling Stones. Sedan de träffades på Musikhögskolan ”för evigheter sedan” har de spelat ihop och 2003 startade de företaget Audiotechture med inriktning på akustisk formgivning.

– Jag är arkitekturintresserad och hade en dröm, fast det är väl att ta i, men en vilja att åstadkomma någonting som hanterade volymer och rum med ljud, berättar Olle Niklasson. Så råkade jag känna en person, Åke, som kan ljud ännu bättre än jag så jag sa ”Jag har en idé”. Han tyckte den lät bra och så började vi.

Olle Niklassons idé handlade om att formge positiva ljudmiljöer som skapar välbefinnande hos dem som vistas i rummet. Både han och Åke Parmerud bär på samma övertygelse: Akustisk formgivning bör vara en naturlig del av den arkitektoniska gestaltningen och inredningen. För om man kan färg- och ljussätta ett rum ska det väl också gå att ljudsätta? Eller?

– Ljudet blir som ett inredningselement, en matta eller en akustikplatta, säger Olle Niklasson.

Indisk djungel

Tillsammans har de bland annat haft det mer eller mindre omöjliga uppdraget att ljudsätta drygt 25 behandlingsrum på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus. Ljuden skulle harmoniera med inredningen i rummen som har motiv efter olika djur i djungeln och på savannen.

– I tigerns rum har vi skapat en ljudmiljö som låter som en indisk djungel med en tiger som morrar och fåglar som flyger upp från träden. Krångligare var det med valens och sengångarens rum, där hade vi inte så mycket att gå på. Åke, hur löste vi det med valens rum?

– Det minns jag inte. Men man får försöka vara kreativ och tänka barn helt enkelt, deras fantasi är ju ganska frigjord. Samtidigt får det inte låta för farligt, hela idén är ju att barnen ska fokusera på något annat än att de ska få en spruta eller har ont, svarar Åke Parmerud.

– Ja, ljudet gör en otrolig skillnad för barnens sätt att uppleva miljön som de är i. Vi förflyttar dem i tanken genom att inreda som vi gör, konstaterar Olle Niklasson.

Ofta stöter de på folk som tror att akustisk formgivning är det samma som musik. Då brukar de svara att ”nej, vi håller på med ljud”. Ibland påminna lite om musik, menart Åke Parmerud, men främst jobbar de med naturliga ljud. De olika klangbilderna pusslas ihop med hjälp av digital teknik och spelas sedan upp elektroniskt.

Regndroppar på harpasträngar

Under ett av sina första uppdrag skapade de ett meditativt ljud som med lite fantasi låter som regndroppar som faller på långa harpasträngar. Ljudet installerades på en handikapptoalett som med ens blev det nästan mest populära utrymmet i byggnaden. De har också fyllt klassrum med fågelkvitter och porlande vatten, och kontor med ljudduschar. Oftast är syftet att maskera ljud från fläktar eller annat brus som forskningen visat är skadligt för människan.

– Det handlar om att ta bort de här konstanta ljuden som inte har en början eller ett slut, säger Olle Niklasson.

Genom att lägga över ett annat ljud introducerar de en dynamisk miljö, förklarar han vidare. Som när de placerade en skogsdunge inne på ett bibliotek. Istället för den raka och oändliga tonen från en fläkt hörs fågelsång, vindsus och lövprassel i en ljudmiljö som stiger och dalar i volym.

– Hjärnan gör en översättning och det känns som att man är ute även om man självklart vet att man är inomhus. Men effekten blir att man upplever en större rymd omkring sig och axlarna sjunker lite grann.

Volymen ska vara precis över hörbarhetströskeln. Om man lyssnar riktigt noga ska man kunna höra skogen, annars ska man inte vara medveten om den.

Audiotechture jobbar också med ljud som är ”framskruvade” med olika typer av synteser – syntljud.

– De sista åren har vi gjort mest ljudkonst, det allra senaste projektet är en opera där vi har ersatt alla pling och plong i ett flipperspel med sångare från Göteborgsoperan.

Klimatet skriver musik

Dessutom håller de sedan länge på med ett projekt som har sin bas i en väderstation på Olle Niklassons balkong. Stationen registrerar klimatdata som regn, vind och temperatur, som översätts till instrumentljud i en dator. När det regnar spelar instrumenten på ett visst sätt, när det blåser på ett annat. Programmeringen har gjorts av forskningsinstitutet Rise.

– Det handlar om att klimatet skriver musik och det var nära att vi fick ljudsätta Brunnsparken på det här sättet. Men staden backade ur i sista stund.

Projektet går under namnet Klangbarometern och som det ser ut nu kanske installationen blir av vid Artilleriet på Magasinsgatan.

– Upplevelsen kommer bli starkast av regnet, vi gör det vackrare, men alla elementen kommer finnas med. Vi håller på med en övertalningskampanj med fastighetsägaren men sådant här tar jättelång tid, precis som byggprocesser. Vi får se var det landar, säger Olle Niklasson och Åke Parmerud.

Text: Paula Isaksson

Foto: Peter Lloyd

Dela