Sök
Stäng denna sökruta.

NYHETSBREV DECEMBER -21

En gräddvit bakelse mitt på Avenyn

13 december 2021

Det var runt tjugo år sedan sist, men nu ligger den där som en gräddvit bakelse med små guldflarn högst upp. Putsen har lagats, skulpturer har restaurerats och nya armaturer är på plats. Vi har pratat med Arash Afkari, projektledare för Stora Teaterns omfattande fasadrenovering där bara slutbesiktningen återstår.

Restaureringen av Stora Teaterns fasad påbörjades i januari i år, mitt i smällkalla vintern med snöfall och minusgrader. Starten kunde ha varit bättre, men Higab ville passa på att genomföra arbetet medan byggnaden var stängd för allmänheten.

– Det var ett väldigt bra tillfälle att göra det här yttre underhållet av teatern eftersom ett arbete av det här slaget kan vara till besvär för hyresgästen, det låter och dammar. Men på grund av kylan fick vi värma upp byggnadsställningen och använda värmeaggregat för att komma upp i rätt temperatur, annars hade inte arbetet kunnat genomföras, berättar Arash Afkari.

Totalentreprenör för fasadrenoveringen har varit Tegelfogen som är specialiserade på kulturfastigheter. De rodde hem uppdraget i konkurrens med fem andra anbudsgivare, vilket enligt Arash Afkari var oväntat många. Men nu är uppdraget precis avslutat så för någon vecka sedan tog Tegelfogen bort sina arbetsbodar från parkeringen, plockade ner ställningen och slutstädade. Nu väntar bara slutbesiktning och eventuellt några mindre kompletteringar.

Väder och vind har satt spår

Stora Teatern ritades av Bror Carl Malmberg och invigdes 1859. Fasaden är nyklassicistisk med inslag av italiensk renässans. I samband med en renovering 1944 fick teatern en tillbyggnad mot väster. Under 1970-talet renoverades byggnaden på nytt och förklarades som byggnadsminne. Men inför årets renovering var det runt tjugo år sedan som fasaden senast snyggades upp, bortsett från en renovering av två fasader 2013. Väder och vind hade satt sina spår, vilket framför allt syntes på de fyra grekiska gudinnorna på taket. Förutom sprickor var de täckta av smuts, alger och lavar. Månaderna innan restaureringen hade de dessutom lindats in i finmaskiga nät för att inte lösa delar skulle falla ner på förbipasserande.

– Det fanns helt klart sprickor i dem som vi var tvungna att göra något åt, men den organiska påväxten gav intrycket av att statyerna var i betydligt värre skick än vad de var, säger Arash Afkari. Nu kommer vi att se över skulpturerna tillsammans med en stenkonservator var tredje till femte år, detta för att säkerställa så att de inte hamnar i samma skick igen.

Restaureringen av skulpturerna genomfördes av Studio Västsvensk Konservering. Arbetet påbörjades i våras och blev klart strax innan sommaren. Parallellt genomförde Tegelfogen sina arbeten som var att laga och avfärga putsen på fasaden, mura om vissa delar, foga om naturstenen och avtäcka skiffer på fasaderna mot norr och öst. Även de fyra medaljongerna mot söder och norr fräschades upp med lagningar och färg, liksom dörrar och fönster. Dessutom frilades en kalkstensfris som löper runt hela byggnaden.

– Vi har använt oss av tidsenliga metoder och målat med linoljefärg på fönster och dörrar och med silikatfärg på fasaden. Under hela processen hade vi med oss en byggnadsantikvarie som säkerhetsställde att arbetet utfördes på rätt sätt. Det var viktigt att restaureringen gjordes med noggrannhet och känslighet så att vi förlänger livslängden på byggnaden, säger Arash Afkari.

Kronan på verket

Andra ytor som har åtgärdats är fastighetens plåttak och olika detaljer i plåt. Som kronan på verket har också lyran på taket rengjorts och täckts med bladguld. Förgyllningen utfördes av Sveriges äldsta måleri, Rusch.

– Det var en jätteintressant process och något som man inte gör i varje entreprenad. Att fästa bladguld kräver en otrolig noggrannhet, säger Arash Afkari som följde arbetet på nära håll.

Även byggnadens namn är förgyllt och glänser ikapp med lyran under soliga dagar. Som en sista detalj i upprustningen har teatern dessutom fått nya och tidsenliga fasadarmaturer i gjutjärn. Ofta när Arash Afkari passerar teatern tänker han på tiden då den byggdes och man färdades till den med häst och vagn.

– Jag skulle gärna vilja resa tillbaka i tiden och uppleva det själv. Det är en ära att ha fått vara en del av det här projektet för Stora Teatern är en så klassisk och otroligt vacker byggnad.

Text: Paula Isaksson

Foto: Arash Afkari

 

Fakta:

Totalentreprenör: Tegelfogen Fasadrenovering AB. Underentreprenörer: Scaffolding Projects Sweden AB, Bror Ericson Målerifirma i Göteborg AB, Revex AB, J R Johnssons Bleck & Plåtslageri AB, Studio Västsvensk Konservering, Fogspecialisten AB och projektörerna Martin Lindholm, Björn Bidestedt och Stefan Holmgren. Hyresgäster: I dag drivs den konstnärliga verksamheten av Göteborgs Stads kulturförvaltning och restaurangverksamheten av Stureplansgruppen.

Dela