Under pandemin har Skanska märkt en minskad vilja hos företag att skriva kontorskontrakt. För att få veta hur företagen i Sverige tänker kring kontorens roll i framtiden gav bolaget fyra studenter i uppdrag att undersöka saken.
Studenterna Emma Ternström, Louise Ljungälv, Rebecka Mannerford och Maja Sjöblom går alla sista året på Handelshögskolan i Stockholm. Deras studie bestod bland annat av en enkät som de riktade dels till studenter som snart ska ut i arbetslivet, dels till redan anställda. Frågan var: Kommer du vilja jobba hemifrån eller fortsätta arbeta på kontor efter pandemin? Svaren från båda grupperna var entydiga – de flesta vill hellre vara på kontoret än hemma. Framför allt gäller det de som jobbar på företag med färre än 50 anställda, eller har jobbat hemifrån under pandemin.
– Vi trodde att man skulle vilja vara på kontoret två dagar i veckan och resten hemma, men folk saknar den sociala mötesplatsen som ett kontor kan vara. Många känner sig också mer stressade när de jobbar hemma och tycker att deras arbetsuppgifter har blivit mer otydliga, säger Emma Ternström.
I studien ingick även intervjuer med företag för att se vilka utmaningar som kontorsbranschen står inför efter pandemin. Vad kommer morgondagens hyresgäster vilja ha? Ett önskemål från företagen var mer flexibla kontraktsformer – att man ska kunna säga upp sin lokal när som helst och inte vara låst till ett kontrakt på tio år.
– Vi påpekade det för Skanska, att kortare kontraktstider är attraktivt och något som man bör se om det är möjligt, säger Emma Ternström.
Med en ny generation på väg ut i arbetslivet, så kallade millenials, ställs också helt nya krav på digitalisering, förklarar Rebecka Mannerford.
– Millenials vill jobba i mer innovativa miljöer och på kontor som är utformade efter den senaste tekniken, infrastrukturen måste finnas. Den här utvecklingen började redan innan pandemin men har accelererat kraftigt nu när folk har behövt jobba hemma.
Enligt handelsstudenterna prenumererar millenials också hellre på tjänster som film, musik och bil än äger saker. En annan viktig sak för dem är miljön, att kontoren ska vara hållbara i allt från material till mat och var de ligger någonstans.
– Ingen vet säkert vad som kommer att ske framöver, men mycket pekar på att kontoren kommer att bli kvar. Men för den som vill hyra ut kontor gäller det att vara lyhörd, anpassa sig efter efterfrågan och skräddarsy olika koncept till kunderna, avslutar Maja Sjöblom.
Text: Paula Isaksson
Bild: Handelsstudenterna Rebecka Mannerford, Maja Sjöblom, Louise Ljungälv och Emma Ternström.