Sök
Stäng denna sökruta.

NYHETSBREV DECEMBER -22

Utan Göteborgs Hamn stannar Sverige

19 december 2022

150 fartygsanlöp i veckan och 70 tåg på hamnbanan varje dygn. Lägg därtill ett stort antal långtradare. Så ser verksamheten i Göteborgs Hamn ut, varje dag året runt. Som största hamnen i Sverige fungerar den som en livsnerv för hela landets handel. Det och mycket annat fick veteranerna veta på en föreläsning i november.

I slutet av november samlades veteranerna på Arken Hotel & Art Garden Spa i Arendal för att få lära känna hamnen lite mer. Men dagen blev inte riktigt som de hade tänkt sig då föredragshållaren Erik Hallgren, hamnens infrastrukturchef, hade insjuknat på morgonen. Istället för att infinna sig medverkade han på länk vilket blev en mycket bättre lösning än att ställa in hela arrangemanget.

Från bildskärmen berättade han om hamnens omfattande verksamhet som sysselsätter så många som 22 000 personer. Vad de tillsammans hanterar varje år är lika imponerande siffror:

  • 800 000 containrar
  • 300 000 nya bilar
  • 500 000 roro-enheter
  • 120 000 kryssningsresenärer
  • 1,7 miljoner passagerare
  • 65 procent av Sveriges råoljeimport.

Krävs stora ytor

En gång i veckan ankommer dessutom världens största oceangående fartyg. För att klara ett så stort fartyg plus all annan trafik som sker på plats krävs det stora ytor. Enligt Erik Hallgren består hamnen därför av inte mindre än 18 kilometer kajer och 2,5 miljoner kvadratmeter terminaler. Infrastrukturen är utbyggd i hela området och godshanteringen sköts av fristående speditionsföretag.

Som om detta inte vore nog pågår det ständigt nya utvecklingsprojekt för att uppfylla hamnens framtida behov. Genom att fylla ut avgränsade vattenområden ska man skapa nya terminalytor. Man har också beslutat att muddra för att öka vattendjupet med fyra meter vid kajerna och i farleden in till hamnen. Kostnaden uppgår till 2,55 miljarder varav staten står för hälften. Arbetet beräknas vara klart 2026.

Ännu större hamnar

Men trots att hamnen är Skandinaviens största finns det mycket större hamnar än så här i världen. Till exempel har Shanghai, Hongkong och Rotterdam en avsevärt mer omfattande containerhantering än Göteborg, förklarade infrastrukturchefen.

Föreläsningen avslutades med att veteranerna, fullastade med information och olika imponerande nyckeltal, åt en gemensam lunch på hotellet.

Foto: Inger Skogsberg

Dela