Sök
Stäng denna sökruta.

Nyhetsbrev maj 2024

World of Volvo – ett precisionsprojekt som suddar ut gränsen mellan ute och inne

3 maj 2024

Ett upplevelsecenter dit man ska vilja komma många gånger. Det är visionen för World of Volvo, som invigdes i mitten av april, och vars träkonstruktion är den mest avancerade som arkitektkontoret Henning Larsen någonsin har varit med om att skapa. BTF fick titta in redan i mars och träffa projektets nyckelpersoner.
Studiebesök på World of Volvo

World of Volvo ligger på gammal industrimark strax söder om Liseberg och intill vattenpalatset Oceana som eldhärjades tidigare i år. I dagsläget upplevs läget mellan Mölndalsvägen och Mölndalsån som lite avskilt och otillgängligt, men i framtiden är området tänkt att bli en förlängning av Evenemangstråket och exploateras med hotell, kontor och verksamheter.

– För några år sedan var det ingen som sa att vi drar till Mölndalsvägen för att se om det händer något skojigt. Men nu finns det massor med planer på att utveckla det här området, konstaterade Thomas Thompsson, byggprojektledare på Volvo, när BTF besökte World of Volvo en månad innan invigningen.

Projektet World of Volvo har genomförts i ett fastighetsbolag som ägs av både Volvo Cars och AB Volvo. Resan fram till idag startade med att AB Volvo beslutade sig för att sälja sina fastigheter i Arendal och centralisera verksamheten till Lundby. Det enda som var oklart var vad man skulle göra med Volvomuseets samling av gamla bilar, lastbilar och bussar som låg i Arendal. Men så föddes idén om att bygga ett hus centralt i Göteborg, som inte bara skulle vara ett museum utan ett helt upplevelsecenter.

– Vi landade i att vi skulle vilja bygga ett hus för vårt varumärke i Göteborg med syftet att behålla en bra relation med staden, göteborgarna och våra anställda. Det ledde fram till att vi köpte den här tomten av Liseberg 2017 och utlyste en arkitekttävling, förklarade Volvos projektledare Karl-Johan Ekman.

Fyra etablerade arkitektkontor bjöds in till en konkurrensutsatt upphandling som byggde på intervjuer och presentationer av hur de ville jobba med Volvos varumärke. Uppdraget gick till det internationella arkitektkontoret Henning Larsen.

– Det var mer en intervjutävling istället för att vi presenterade ett förslag, berättade arkitekten Martin Stenberg Ringner, som hade rest till Göteborg för att vara med på BTF:s besök. Det var lite nytt för oss men jag tror att det är därför som huset blev som det blev. Vi fick börja med att försöka översätta Volvos passion för att bygga bilar till en fysisk form.

Byggnaden är på drygt 20 000 kvadratmeter och till största delen uppförd i trä och glas. Allemansrätten, rätten att röra sig fritt och visa hänsyn till naturen, och att huset ska vara till för alla har varit en stark inspirationskälla, samtidigt som den runda formen ska associera till Volvos järnmärke. Entréhallen har en imponerande stor volym med en träkonstruktion som likt tre trädstammar bär upp byggnaden.

Enligt Martin Stenberg Ringner är det den mest avancerade struktur som kontoret någonsin har varit med om att skapa.

– Den tänjer på gränserna för vad som är möjligt med trä. Men vi bestämde oss för att testa med något som inte var en klassisk museibyggnad utan mer en paviljong. När vi kom för att presentera vår skiss trodde jag helt ärligt inte att Volvo skulle acceptera den, men det visade sig vara en väldigt modig grupp människor.

Konstruktionen består av 2 300 limträbalkar och 2 700 KL-träskivor, varav en del från Sverige, som sattes ihop på 28 veckor.  Den svåraste utmaningen på arkitektsidan var att hitta ingenjörer som kunde dimensionera och beräkna konstruktionens hållfasthet. Till sist fick Henning Larsen napp hos ett schweiziskt bolag, som återkom redan efter en vecka med ett koncept för hur man kunde forma det bärande skelettet enbart med hjälp av trä, och utan stöd av balkar och pelare i stål.

– Det var med en otrolig precision som man räknade ut hur trästommen skulle utformas för att hålla, konstaterade Johan Lundin, avdelningschef på BRA Bygg som genomförde entreprenaden.

Byggnationen skedde parallellt med projekteringen och det hela gick snabbt som bara den. Efter bara tolv månader hade BRA Bygg hunnit gräva ur 15 000 kubikmeter fyra meter ner i marken, gjutit en källarbottenplatta och byggt upp alla betongstommar.

Förutom att de gamla fordonen nu har fått nytt tak över huvudet innehåller World of Volvo en jättelik eventhall på entréplan för konserter eller banketter med 900 sittande, en restaurang som drivs av Götaplatsgruppen, kontorsrum och en konferensdel högst upp i huset. Ovanpå grenverket av träbalkar ligger taket som en rund skiva med sedum på ovansidan som växlar färg efter årstiderna.

– Genom att vi vinklade taket mot Mölndalsån har vi kunnat avskärma paviljongen från trafikmiljön i öster där det kör både bilar och tåg, och istället fått utsikt mot backarna och kullarna. Vi vill sudda ut gränsen mellan ute och inne och att byggnaden ska upplevas varm och välkomnande, avslutade Martin Stenberg Ringner.

Text: Paula Isaksson

Foto: Paul Björk och Paula Isaksson

Dela